Subota, 12 Veljača 2022
TJEDNI RAZGOVOR: PREDSJEDNIK UPRAVE LUKE DUBROVNIK ŽELJKO RAGUŽ

Očekujemo 360 ticanja kruzera, značajan broj mega jahti i približavanje rezultatima iz 2019.

Željko Raguž Željko Raguž Foto: Davor Mladošić
Piše:

Izostankom kruzera, turističkog sektora koji je prvi osjetio udar koronakrize, odnosno gotovo cjelokupni kruzerski promet bio je u potpunosti zaustavljen, Luka Dubrovnik našla se u nezavidnoj poziciji s obzirom da je najveći dio prihoda i ostvarivala njihovim uplovljavanjem. Koliki je značaj kruzera za Luku Dubrovnik pokazuje i podatak da je ona 2019. godine bila deseta svjetska i treća mediteranska luka po broju putnika na jednodnevnoj posjeti nekom odredištu na kružnim putovanjima.

No, ne samo da Luka Dubrovnik u posljednje dvije godine nije propala, kako su pojedinci očekivali, već je i proteklu godinu završila s dobiti. Predsjednik uprave Luke Dubrovnik d.d. Željko Raguž odlično se snašao u toj ulozi i u koronakrizi, a za Južni u „Tjednom razgovoru” ističe kako već ove godine očekuje približavanje poslovnim rezultatima iz predpandemijske 2019. godine koje je ujedno bila i rekordna za Luku Dubrovnik.

Iako financijska izvješća vjerojatno još nisu gotova, je li u ovom trenutku možete iznijeti neke osnovne podatke o poslovanju Luke Dubrovnik u 2021. godini, npr. je li bilo i ako jest, kolika je dobit?
- Rezultati poslovanja Luke Dubrovnik u 2021. godini su iznad očekivanja s obzirom da smo sezonu započeli u srpnju, riješili stare otpise i imali negativne tečajne razlike. Kad govorim iznad očekivanja mislim na to da smo godinu završili s dobiti od 600 tisuća kuna te imali porast prihoda za 24 posto u odnosu na 2020. godinu. 

Možete li iznijeti još neku usporedbu s s 2020. godinom?
- U apsolutnom iznosu Luka Dubrovnik d.d. je ostvarila povećanje prihoda od 4,1 milijuna kuna u 2021. godini u odnosu na 2020. godinu. Također, proporcionalno rastu prihoda rasli su i rashodi za 15 posto u odnosu na 2020. godinu. te s nestrpljenjem čekamo sezonu 2022. koja je pred nama.

A u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu?
- Povijesno najbolji rezultat ikad ostvaren je 2019. godine gdje smo imali dobit na kraju godine od preko deset milijuna kuna i uvjereni smo da godine pred nama donose približavanje tim i takvim rezultatima. Ove godine očekujemo daljnju stabilizaciju poslovanja morskog prometa, a prema tome i realno bolje rezultate nego 2021. godine koji su, ponavljam, u datim okolnostima bili jako dobri i u plusu.

Koliko je izostanak kruzera utjecao na poslovanje luke i općenito kako ste se snalazili izostankom brodova na kružnim putovanjima?
- Sigurno da nam je prihod od brodova na kružnim putovanjima nemjerljiv sa bilo kakvim ostalim prihodima, ali u nedostatku brodova tijekom 2020. i dobrog dijela 2021. poslovanje smo usmjerili na mega jahte kojih je bilo popriličan broj i koje su zaslužne za ovako dobre rezultate. Od ostalih prihoda treba izdvojiti i prihode od parkinga, skladištarine i otpada koji također značajno utječu na naše dobre poslovne rezultate.

Je li koronakriza dovela do smanjenja broja djelatnika, odnosno koliki je broj djelatnika danas u usporedbi s 2019. godinom?
- Dugi niz godina Luka Dubrovnik ima isti ili sličan broj djelatnika koji se ne mijenja. Naš posao je u velikoj mjeri sezonskog karaktera i drago nam je da iz godine u godinu ta sezona počinje sve ranije, a završava sve kasnije. Ovisno o sezoni stvaraju se potrebe za dodatnom radnom snagom te imamo studente i sezonce koji nam uvelike pomognu tijekom ljetnih mjeseci na poslovima priveza i odveza, parkinga i razvrstavanja otpada.

Kakvi su planovi za ovu godinu, koliko se kruzera i prihoda od brodova na kružnim putovanjima očekuje, a koliko se prihoda očekuje od ostalih djelatnosti?
- Ove godine svi pokazatelji nam idu u prilog i čvrsto vjerujemo da ćemo imati još jednu uspješnu godinu. Broj očekivanih ticanja brodova na kružnim putovanjima u 2022. je 360, a očekujemo i rekordan broj mega jahti kojih u najavi ima više nego ikad prije pa čak i više od rekordne 2019. Pokazali smo da i bez kruzera možemo biti samoodrživi tj. završiti godinu u plusu, ali ipak se znatno veselimo šušuru koji uz sve pozitivne učinke očekujemo mi u Luci, tako i svi ostali dionici u turizmu na području Grada.

Kakvi su razvojni planovi luke, što je s terminalom?
- Ovakav način poslovanja smo doveli do vrhunca i izvukli maksimalne učinke postojećeg stanja, a ono sto svi godinama iščekujemo je terminal. Kao preduvjet tome potrebno je pristupiti procesu postupka izmjena i dopuna UPU -a Gruški akvatorij. Zajedno sa stručnim službama Grada Dubrovnika, prvenstveno resornim odjelom za prostorno planiranje smo napravili dinamički plan rada i hodogram s načelnim datumima koji ćemo svi skupa nastojat ispoštovati kao prioritetan. U samom procesu nailazili smo na poteškoće za koje smo mislili da ih neće biti što vremenski odužuje cijelu priču, ali se nadamo da u roku od godine dana možemo imati spremnu odluku za usvajanje na gradskom vijeću.

Koje su to poteškoće bile?
- Kad govorim o poteškoćama i zašto se proces odužio tu prvenstveno mislim na potrebu pribavljanja mišljenja županijskog odjela za zaštitu okoliša, izradu projektnog zadatka za izrađivača HIA -e, odnosno procjenu utjecaja na baštinu u suradnji s Konzervatorskim odjelom itd. Pri svemu bih želio naglasiti napore Grada Dubrovnika koji je terminal u gruškoj luci stavio u prioritete gdje u ovom mandatu napokon očekujemo tešku mehanizaciju kao naznaku početka radova koji će okončati projektom koji ostaje generacijama.