Ponedjeljak, 24 Siječanj 2022
GRADONAČELNIK PLOČA MIŠO KRSTIČEVIĆ UZ GAŠENJE HŽ CARGA

Hajdaš Dončić „upumpao” je novce za stabilizaciju HŽ Carga, a HDZ ga je ponovo upropastio

Gradonačelnik Ploča Mišo Krstičević Gradonačelnik Ploča Mišo Krstičević Foto: Davor Mladošić i Martin Burić
Piše:

Među sektorima u Dalmaciji HŽ Cargo u Pločama nekada je postizao najbolje poslovne rezultate. Do prije nekoliko godina HŽ Cargo Ploče brojao je više od 50 radnika, danas ih je tek 13, a nakon što je odlučeno kako se HŽ Cargo gasi i oni će morati potražiti novi posao.

Poslove koje je obavljao HŽ Cargo Ploče danas obavlja privatna tvrtka, a propast HŽ Carga Ploče i otpuštanje radnika za Južni je komentirao je gradonačelnik Ploča Mišo Krstičević.

- Država je vlasnik HŽ Carga i iz kojeg razloga je Uprava HŽ Carga donijela takvu odluku trebalo bi vidjeti, ali izgubili su većinu tržišta kad se pojavila konkurencija, kad se kroz proces liberalizacije tržišta dopustio ulazak konkurenciji. Imali su monopolističku ulogu, mogli su kreirati poslovanje kako su htjeli, mogli su imati radnike koje su htjeli, mogli su modernizirati tegleće vagone, a kad je nastala liberalizacija izgubili su tržište. Netko će reći da je to namjerno jer su liberalizacijom prepustili privatnoj konkurenciji ulazak na tržište, a konkurencija je defintivno u tom trenutku bila bolja od njih. - kazao je Krstičević, naglasivši kako za loše rezultate u HŽ Cargu u Pločama nitko neće snositi odgovornost.

U ovom sustavu slobodnog tržišta jedinice lokalne samouprave ne mogu se stavljati u kontekst rješavanja pitanja zaposlenja određenih pojedinaca. To nije uloga jedinica lokalne samouprave. - rekao je između ostalog Mišo Krstičević o zbrinjavanju otpuštenih radnika HŽ Carga Ploče.

- Mislim li ja da treba liberalizirati tržište i prepustiti ga privatnicima – ne mislim. Mislim li da je to nekakva europska praksa – jest. Moramo li i se pokoriti, vjerojatno moramo. Je li privatnik produktivniji od HŽ Carga, jest, jer HŽ Cargo ima loše rukovodstvo, jer je to rukovodstvo nepotistički birano i ono će birati dalje nepotistički kadrove i vodit će tu istu firmu bez maksimalne razine odgovornosti u odnosu na privatnog pandana i tu nastaje problem. Znači, problem je u upravi, ta je Uprava, ne znam koliko puta, promijenjena, a tko je vodio i kakvi su bili njihovi rezultati, za to nitko nikad ne odgovora jer u Hrvatskoj možeš odgovarati samo ako ti pronađu da si nešto ukrao, a to što si svojim nečinjenjem kreirao ne znam ni ja kolike gubitke, za to nema odgovaranja, to onda politički odgovaraš. - smatra Krstičević koji je „nečinjenje i neodgovornost u HŽ Cargu” usporedio s „nečinjenjem i neodgovornošću za obnovu na potresom stradalom području Banije”.

hz cargo 240122 2Foto: Martin Burić

- U ovoj državi ne treba očekivati da će netko za nešto politički odgovarati jer su to toliko spori procesi i ne daju nikakve rezultate. Pogledajte samo ovo što se događa s obnovom na Baniji, ako ne uspijemo, a nećemo uspjeti iskoristiti sva sredstva u milijardama kuna za obnovu koja nam je netko dao radi prirodne katastrofe koja nam je nanijela goleme štete, mi ćemo zbog nečijih propusta nečinjenja biti oštećeni za milijarde kuna. Hoće li netko za njih kazneno odgovarati - pa neće. Hoće li politički - možda, ako netko iz oporbe, bolje nego onaj iz pozicije iskomunicira da je dobro da odgovara. Nečinjenje nam je napravilo puno veće štete u donosu na kriminal. - kazao je Krstičević.

Odgovorio je i na pitanje može li Grad Ploče na neki način pomoći radnicima u tamošnjem HŽ Cargu koje čekaju otkazi ili u naboljem slučaju preraspodjela na radna mjesta van Ploča.

- U ovom sustavu slobodnog tržišta jedinice lokalne samouprave ne mogu se stavljati u kontekst rješavanja pitanja zaposlenja određenih pojedinaca. To nije uloga jedinica lokalne samouprave. Ljudi kod nas još konzumiraju određene dijelove bivšeg sustava gdje je javni sektor bio taj koji je rješavao nezaposlene jer je tendencija tog sustava bila takva da ne postoje nezaposleni. Nažalost, današnji sustav se formira tako da postoji vojska nezaposlenih jer se bez te vojske ne mogu se iskorištavati radnici da rade za manje plaće nego što bi realno trebali. Da nema nezaposlenih, da neka trojica radnika poslodavcu kažu da više neće raditi, pada cijeli lanac proizvodnje, ali kad mu se kaže „nas troje više nećemo raditi”, poslodavac uzme drugu trojicu iz ove vojske nezaposlenih. Uloga Grada u ovom sustavu kakav je danas ne može biti ta da zbrinjavamo ljude. Možemo s aspekta socijalne osviještenosti imati svoje programe određenih olakšica, vaučera za ljude koji su nezaposleni, ali to radi Zavod za zapošljavanje, a gradovi u to ne bi trebali ulaziti. - rekao je Krstičević.

hzcargo 240122 1Foto: Martin Burić

- Krivnja se kao detektira i kažnjava na izborima. Koji to prosječni birač će uzeti u obzir upravo ovo o čemu govorimo kad sutra bude zaokruživao na izborima, kad bude glasao za HDZ. SDP bi trebao možda jasnije komunicirati kako i na koji način je taj isti HŽ Cargo restrukturiran i koliko je novca „upumpano” da se dovode na stabilnu osnovu kad je Siniša Hajdaš – Dončić bio ministar i kako su ga oni s te stabilne osnove opet uspjeli upropastiti. O razlozima nikad nitko ne priča. Sad je Marčinko postao predsjednik Uprave i sad on kao pokušava firmu staviti na održivu poziciju. Koliko mu treba vjerovati, to je pitanje. Tko to treba kontrolirati - pa neki nadzorni odbor, a tko postavlja nadzorni odbor - pa opet taj HDZ. Tko će sutra kad bude zaokruživao na izborima promisliti o tome kako su oni kreirali propast HŽ Carga, vjerojatno nitko! Osim onih par ljudi koji su radi njih dobili otkaze, ali i njih će oni na neki način kupiti ili će opet pjevati domoljubne pjesme. - rekao je gradonačelnik Ploča Mišo Krstičević.

Pločanski HŽ Cargo je inače na godišnjoj razini ostvarivao promet od oko 2,5 milijuna tona tereta za susjednu Bosnu i Hercegovinu. Prevozili su pšenicu za hrvatsko i inozemno tržište, terete za mostarski Aluminij, ali i neke druge tvrtke u BiH. Postizao je najbolje rezultate u Dalmaciji, u sektoru kojem unutar njihove kompanije još pripadaju Knin, Šibenik i Split. Danas transport cisterni s gorivom iz Ploča u BiH umjesto HŽ-a vrši Enna transport privatna tvrtka u vlasništvu Pavla Vujnovca. Loši poslovni rezultati tako su doveli do toga da se organizacijska jedinica službeno mjesto Ploče zatvori, kako kažu u Upravi HŽ Carga baš zbog liberalizacije željezničkog tržišta, onoj istoj o kojoj je govorio pločanski gradonačelnik Mišo Krstičević, a zbog koje su u HŽ Cargu na BiH koridoru izgubili preko 60 posto poslova koje su obavljali do ulaska privatnika.